De eerste weken - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan-Jaap Wijk - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan-Jaap Wijk - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Door: Jan-Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jan-Jaap

04 Juni 2014 | Ethiopië, Debre Zeyit

Dag allemaal,

Hierbij het eerste bericht vanuit Hidi, Ethiopie. Ik heb eindelijk een werkende internet stick, hotmail en telefoon! Zoals de meesten van jullie weten ben ik donderdag 8 mei ben ik afgereisd naar Ethiopië, een van de minst ontwikkelde landen van de wereld, waarvan volgens het ontwikkelingsprogramma van de verenigde naties 42% onder de armoede grens leeft. Onder de armoede grens wordt verstaan het inkomen dat iemand nodig heeft om te kunnen voorzien in de basisbehoeften denk aan kleding, goed drinkwater, voldoende voedsel, goede huisvesting, goed onderwijs en goede gezondheidszorg.

Ik verblijf hier zo`n 5,5 maand om het bedrijf Solagrow te helpen met het onderhoud plegen aan hun landbouwmachines. Dit bedrijf wordt gerund door de familie van de Haar, zij hebben zich hier in 2007 gevestigd in Debre Zeyit zo`n 40 km ten zuiden van de hoofdstad Addis Ababa. Sinds 2009 hebben ze zich gevestigd op een heuvel genaamd Egdu nabij het dorpje Hidi. Vanuit Debre zeyit is het nog een zo'n ongeveer 10 kilometer over een gravel / zandweg om hier te komen. Hier komen landcruisers en jeeps pas echt tot hun recht. Sommige stukken weg zijn zo slecht dat je er met een luxe wagen kom amper doorheen komt en dan zitten we nu nog in de droge periode. Vanaf Egdu verkopen ze zaden vanuit Nederland (hoge kwaliteit) en verbouwen ze aardappelen en allerlei soorten gewassen met het doel dat de lokale boeren hiervan kunnen profiteren door deze gewassen zelf te gaan verbouwen.

Mooi plan dus! De mensen geen geld geven maar hengels om te vissen! Dat de praktijk wel anders kan zijn heeft de tijd inmiddels wel uitgewezen. Solagrow heeft een hele moeilijke tijd achter de rug, tegenvallende oogsten, moeizaam meewerkende overheid en investeerders die afhaken om welke reden dan ook.

In dit gebied, waar men volwaardige medische zorg moest missen, werd in de afgelopen jaren ook een regionale polikliniek gerealiseerd. Het doel van Kliniek Hidi is medische voorlichting geven, kennis overdragen en spoedeisende- en verloskundige hulp verlenen.

Het is de bedoeling dat ik het komende half jaar een onderhoudsplan ga uitwerken voor al hun machines. Solagrow heeft de laatste tijd aardig geïnvesteerd in landbouwmachines. De lokale bevolking is niet gewend om preventief onderhoud te plegen, iets uit elkaar halen als het nog werkt daar zijn ze hier nog niet zo bekend mee. Dat tijdig onderhoud aan deze machines van groot belang is blijkt wel uit het aantal reparaties die we hebben moeten uitvoeren en het aantal banden dat de laatste weken lek zijn gegaan. De machines krijgen hier in dit land aardig te verduren. Ik zit hier samen met een aantal andere vrijwilligers en stagiaires die werken voor Solagrow en de kliniek. Vanaf de compound die op een heuvel ligt je hier een prachtig uitzicht!

Het is voor mij de eerste keer in dat ik Afrika bezoek, als je dan wordt opgehaald bij het vliegveld en je rijdt over de hoofdweg vanuit Addis Abeba naar Debre Zeyit, dan denk je waar ben ik in terecht gekomen. Alles rijd hier kris kras door elkaar en er zijn zelfs mensen zijn de hoofdrijbaan aan het vegen, verkeerslichten hebben ze hier niet en verwacht niet dat ze hier stoppen voor een zebra pad. De auto`s veelal taxi`s zitten stampvol en zien er erg gammel uit. Hoe te meer je hier toetert en voorrang neemt dan ben je het snelst door het verkeer.

De eerste weken heb ik meegelopen met de onderhoudsmonteur, hij is zelfs voor Nederlandse begrippen een topmonteur! Iemand met gouden handen dus, dat komt hier zeker van pas. Solagrow heeft op dit moment een monteur die hier al het onderhoud uitvoert samen met de operators. Al snel werd ik gevraagd om te assisteren bij het bouwen van de koeienstal omdat ze iemand nodig hadden om te lassen. De zoon van Jan van de haar is hier een melkveefokkerij gestart (Cowgrow) om een sterk en hoogproductief melkveeras voor dit land te ontwikkelen samen met een vriend van hem uit Nederland.

Het onderhoud aan de machines doen we nu veel samen je doet hier van alles en nog wat en geen dag is hetzelfde. Alleen zijn de middelen ondanks de aardig uitgebreide werkplaats hier beperkt en al het onderhoud aan de machines wordt hier zelf gedaan. Dat het hier wel anders aan toe gaat als in Nederland blijkt wel hoe lang je onderweg bent om een paar onderdelen te kopen. Als ik vraag aan de monteurs of we de onderdelen per telefoon kan bestellen staan ze een beetje te lachen. Onderdelen bestellen via internet of telefoon kennen ze hier niet. Je moet de onderdelen meenemen naar de hoofdstad Addis Ababa tig rondjes rijden naar verschillende bedrijven, nou ja zeg maar winkeltjes. Je moet de onderdelen echt meenemen en soms naast het nieuwe onderdeel leggen om te laten zien wat je graag wil hebben anders wordt het niet veel... Gelukkig was Segaye de monteur van hier ook mee, die wist waar we moesten zijn en die spreekt de taal, das wel zo handig. Hier gebruiken ze alles tot het echt, echt niet meer gerepareerd kan worden. Als je we in Debre Zeyit een tractor band laten repareren, die ze trouwens met bandenlichters en een grote voorhamer buiten onder een afdakje van de velg wordt gehaald, zie je hoeveel plakkers er op andere binnenbanden zitten die naast onze tractorband liggen, sommige banden zitten helemaal vol met plakkers. Voor deze man en dat geldt voor velen hier is het hier hard en lang werken. Het duurt ook even voordat de band weer om de velg zit omdat hij iedereen tegelijk helpt. Als hij zegt dat je de band over een uur kunt komen ophalen, moet je er niet vreemd van op kijken dat het zomaar 2 uur kan duren.

Zaterdag middag hebben we vrij en dan gaan we naar de stad toe om de nodige boodschappen te halen en om even te gaan zwemmen. De temperatuur is hier rond de 25 – 30 graden, dan smaakt een smaakt een koud pilsje bij het zwembad prima! Zondags gaan we met z'n allen zijn we naar de internationale kerk in Debre Zeit. Dit is een klein kerkje waar nog meer mensen uit Nederland naar toe komen die hier werkzaam zijn.

Eerst gaan we de aankomende tijd de machines in orde maken voor de zaai ronde. End juni begint hier het regenseizoen waarna we het onderhoudsplan gaan uitwerken. Dan komen alle operators en monteurs van de verschillende farms naar Hidi, de bedoeling is dan dat de monteurs en operators een theorie en praktijk training krijgen. Buiten het onderhoudsplan is hier nog zat te doen, dus de aankomende maanden zal ik me niet gaan vervelen en het wordt echt leuk!

Voor meer informatie over Solagrow neem even een kijkje op www. Solagrow.nl of voor de kliniek, www.kliniekhidi.nl

Ik wil als laatst nog iedereen hierbij bedanken voor al jullie kaarten, reacties via de mail, verrassingen, enz enz. Ik heb zelfs de eerste kaarten vanuit Nederland mogen ontvangen!

Groeten,

Jan-Jaap

• 04 Juni 2014 - 20:55

Arjan :

Daar is i dan (onze Kluit)

• 04 Juni 2014 - 21:24

Gerco Pape:

Heeeeeyyy zwager,

Wat leuk om wat van je te vernemen. Je zal wel gezien hebben dat er al heel wat bezoekjes aan deze site zijn gebracht van mensen die benieuwd zijn hoe het daar met je gaat.
    Fijn dat je nu eindelijk de mogelijkheid hebt om wat te kunnen communiceren met de achterblijvers in NL.
    Wat is het een contrast als ik je verhaal lees met ons gehaaste leven hier in Europa....
    Dat zal ook voor jou best even wennen zijn!!
    Leuk dat jullie dus blijkbaar met een groep zo op zaterdagmiddag even de tijd hebben om je te ontdoen van het stof op het lichaam, en wat eventueel in de keel is blijven hangen weg te spoelen met een koud biertje! -)
    Dat zal dan best lekker smaken bij zulke temperaturen en het harde werken.

Wij zijn na een prachtige reis in Israël weer veilig thuis gekomen en alweer aan de arbeid.
    We zullen je nog wel wat foto's mailen met een verhaal.

Vanuit Old Village wensen we je het allerbeste toe,

Gerco en Jeanet

• 04 Juni 2014 - 21:52

Geoff:

Heey Jan-Jaap,

Leuk om van je te lezen! Zo te horen is er nog maar weinig veranderd in Ethiopie...
    Doe de groeten aan Segaye en Geniet van deze reis!!!!

Geoff

• 04 Juni 2014 - 22:13

Je Moeder:

Hoi Jan Jaap, heel fijn dit bericht van je te lezen. Zo ga je nu alle nieuwsgierigen.... tevreden stellen! Je vader en ik begrijpen dat dit wel even heeft geduurd, want er moet gewerkt worden. En dat is best intensief. Niet ene dag is hetzelfde, maar we geloven dat je er veel van zal leren. Ook alle nieuwe indrukken van de mensen om je heen en van de cultuur van Ethiopie. Dat is vast niet allemaal te schrijven in 1 bericht.
    Hartelijk bedankt voor dit bericht en we zijn reuze blij en vinden het fijn dat je het naar je zin hebt.

Hier gaat alles goed hoor. De schapen en hun lammetjes lopen weer in de wei. Het Pinksterweekend staat voor de deur, dus dat beloofd weer druk te worden, want ze geven mooi weer op. We zullen oma op de hoogte houden van je berichten.

O ja, je vader biedt zich aan om ook te komen helpen met de reparaties van de machines....! Hij verveelt zich af en toe.... Je begrijpt hij kan niet stil zitten, maar af en toe wordt hij wel terug gefloten, moet dan rustpauzes inlassen, als je begrijpt wat ik bedoel... Maar als hij jouw verslag zo leest, dan gaat het echt bij hem kriebelen!!!

Tot zover een krabbel van je ouders ut Goerie...

• 04 Juni 2014 - 22:13

Cees Van Wijk:

Ha Janjaap,
    Als wij jou bericht lezen dan denken wij dat je het wel naar je zin hebt daar als ik dan lees van die tractor band dan moet ik denken dat deden wij vroeger op de markt ook zo .En een beetje lassen dat heb je toch wel van thuis meegekregen .maar voorlopig heb je daar werk genoeg begrijp ik wel nou veel succes daar dan maar.
    Groetjes van ons Cees en Inge.

• 04 Juni 2014 - 22:52

Martin, Marianne, Mirthe, Emma En Anna:

Leuk om weer wat van je te horen en fijn dat je internet problemen opgelost zijn!

We hadden het er vanochtend met de koffie in de smidse nog over, dat je je in Ethiopië niet druk kunt maken dat iets snel (af)moet. Want dat gaat gewoon niet.. Alleen lijkt me dat in het begin erg moeilijk, je komt vanuit een jachtig Nederland waar alles kan (en moet) en we hebben hier alle gemakken bij de hand, gaat er een onderdeel kapot, even bestellen via internet,1 druk op de knop, zo gebeurd... Jullie zijn een dag op pad en moeten met handen en voeten duidelijk maken wat je wilt hebben... Een wereld van verschil...

Groetjes van ons en succes met alles!
    Martin & Marianne
    Mirthe Emma en Anna

• 05 Juni 2014 - 05:48

Martin Grasselier:

mooi man, goed bezig...daar hebben die mensen wat aan ! suc6 gigant.....

• 05 Juni 2014 - 09:53

Marike Van Veen:

Hoi Jan Jaap,
    Leuk om een berichtje van je te lezen! Ik had net je moeder aan de lijn en ze zei dat je een bericht op deze site had geplaatst. Dus ik dacht snel ff kijken.
    Fijn dat je het naar je zin hebt en dat je je zeker heel nuttig kunt maken.
    Maar er zullen ook wel veel indrukken op je afkomen.

Hier alles oké.
    Gerben is met zn examens een paar dagen naar Parijs. Ik zou ook wel mee willen, maar helaas de ouders hoeven niet mee als begeleiding.
    Het Pinksterweekend geven ze wel mooi weer op. Ik ga zaterdag op de rommelmarkt plantjes verkopen.

We wensen je het beste en een goede tijd!
    Tot horens,
    Groetjes van de van Veentjes

• 05 Juni 2014 - 12:44

Arjan:

Hey JJ,

leuk om eindelijk wat te horen! Mooi verhaal, veel succes daar.
    gr,Arjan

• 05 Juni 2014 - 17:32

Martine Van Splunder:

Hoi Jan-Jaap,

We hebben met veel plezier en verwondering jouw berichtje zitten lezen! Dat moet een enorme cultuurshock zijn geweest! Niet voor te stellen, hier in het zo goed geregelde Nederland! Het lijkt ons heel mooi om op deze manier de lokale bevolking te ondersteunen, te leren, etc. Je Hollandse geduld wordt daar soms flink op de proef gesteld zo te lezen!! Ga je ook nog een keer erop uit, om wat van de natuur van het land te zien? Vast wel, geniet ervan! We wensen je heel veel plezier en succes en we houden je berichtjes in de gaten!;)

Groetjes
    Maart, Ina, Gilbert en Martine

• 06 Juni 2014 - 08:33

Wout En Anny:

Hoi Jan-Jaap,

Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Veel succes en hartelijke groeten van,

Wout en Anny uit Goerie.

• 06 Juni 2014 - 12:13

Maroeska Soeteman:

Hoi Jan-Jaap,

We hebben er even op moeten wachten, maar gelukkig heb je ondertussen de mogelijkheid om wat van je te laten horen. Het is hartstikke leuk om hier te kunnen lezen hoe het je de afgelopen tijd is vergaan! Ik denk dat het voor ons in Nederland niet is voor te stellen hoe het er daar aan toe gaat. Hier moet alles snel, snel en met de sociale media kan je overal op wel tijdstip dan ook contacten leggen en van alles regelen. Dat is daar dus wel even anders begrijp ik uit je verhaal... vast erg wennen!

Het is leuk om te lezen hoe enthousiast je bent en zo te horen heb je daar nog genoeg te doen de komende tijd! Wij wensen je veel succes toe met je arbeid daar en we zullen je site regelmatig in de gaten houden!

Groetjes,
    Janny, Maroeska en Tamara

• 06 Juni 2014 - 15:35

Vishnu Raghoenath:

Hoi JJ,

Leuk om van je te horen :) ik ben erg benieuwd naar de foto's en hoe het eten uit Etopie is

ik hou je blog in de gaten!

Succes en groetjes,

Vishnu

• 06 Juni 2014 - 16:06

Roy Meeder:

Volgens mij heb je zat te doen en mogen we blij zijn dat je tijd hebt gevonden om iets te schrijven.
    Succes met het werk aldaar en ben inderdaad benieuwd naar de foto's

Groeten
    Roy

• 10 Juni 2014 - 09:01

Cees Tanis:

Hallo JanJaap,

erg leuk om je verhaal te lezen met je eerste ervaringen van Afrika.
    Ik herken vele dingen over verkeer en onderdelen bestellen inkoop zaken en zo.

Ik hoop dat je de onderhoudsplannen goed op de rit kan krijgen en dat de beschikbaarheid iets omhoog gaat.
    Het is inderdaad erg belangrijk dat de operators ook betrokken worden in het onderhoud.
    Voorkomen is beter dan genezen.

Ik zit nu op de Brug van de Artemis in Ajman , wij zijn weer in de opbouwende fase.
    eergisteren is ons cutterbordes weer aan het schip gehesen (32 Ton).
    Nu alles afmonteren en weer kabels trekken.
    De koppen van de hoofdmotoren komen ok weer terug (zittingen waren lek).

Hier is het 38 gr erg heet.
    veel water drinken dus.

groeten Cees Tanis

• 14 Juni 2014 - 05:19

Tineke De Ronde:

Hi JJ,
    Ik sluit me aan bij alle reacties hiervoor: erg leuk om met je mee te lezen/leven d.m.v. je verhaal!

Ik herken veel uit je verhaal, met name door onze ervaring in Indonesia in de 'middle of nowhere', het geciviliseerde leventje van NL, moet je even ontberen! Maar als ik het zo lees, gaat dat je goed af!

Wij waren net een week in Indonesia, en hadden daar ook geen goed internet, vandaar dat ik nu pas reageer. Ik blijf je volgen op je blog en schrijf je later nog wat meer.... nu staat Sik beneden met de auto op me te wachten... Heel veel succes en plezier, je kunt bergen verzetten daar, één mens kan zoveel verschil uit maken! En vooral met meerderen:
    "Individually we are only one drop, together we are an ocean" schreef een vriendin mij laatst!
    Ik wens je een hele oceaan aan hulp, alleen hoop ik niet dat al het water uit de lucht komt vallen voor die oceaan....., want met de regentijd kan er heel wat naar beneden komen!
    Bij ons in Batur zelfs zoveel in 1 nacht, dat we een ware landverschuiving hadden en daar moest het hele dorp aan te pas komen om de gevaarzetting te beperken, maar zo gebeurt dat dan letterlijk ook!

Lieve groeten van oom Sik en je anuty 10 vanuit (nu weer) Malaysia!

• 17 Juni 2014 - 20:01

Marike Van Veen:

Hoi JanJaap,
    Even weer een berichtje uit Goerie....
    Hoe is het ermee? Druk met allerhande werkzaamheden?

Hier alles ok, weer een beetje fris na veel zonneschijn vorige week.
    Gerben is geslaagd! een hele opluchting! de tas en vlag hebben buiten gehangen.
    Een lekker lange vakantie heeft hij nu, maar kan ook aan de slag bij de Jumbo.

We wensen je het allerbeste en tot horens!
    Groetjes, Marike en de rest

• 24 Juni 2014 - 12:12

Tineke De Ronde:

Hi Jan Jaap,
    Gaat alles daar nog goed? Zo druk bezig dat de tijd voorbij vliegt waarschijnlijk?

Wij vliegen overmorgen ook weer voor 3 weken terug naar NL. Is inmiddels meer dan een half jaar geleden, dus ik heb wel weer eens trek in een nieuwe aardappel van de kouwe grond......

Nou, ik lees je volgende verslag wel weer als je er nog tijd voor hebt?!
    Hartelijke groeten wederom vanuit Malaysia, Sik Jauw en Tineke

• 24 Juni 2014 - 17:03

Ton En Sjaan:

Hoi Jan Jaap,
    eerst eens een berichtje terug schrijven,
    leuk om je mail te lezen , en ik begrijp dat je het goed naar je zin hebt, dat is fijn om te lezen..

ik denk wel als je in zo'n land komt dat het een hele omschakeling is , als je uit zo'n gehaast en druk Nederland komt, en daar gaat alles wat langzamer en net als je schrijft als je onderdelen moet hebben , hier bestel je bijna alles vanachter je pc en daar moet je er voor op pad, het heeft ook wel iets toch.

Oma vond het helemaal super dat ze je gezien had met skype, hij zag er goed uit hoor zei ze,

ja ze mist je wel hoor , en wij ook, we vonden het altijd gezellig op zondag ochtend bij Oma,

maar ach half oktober ben je weer thuis , het gaat allemaal zo snel , nog even en je bent weer al 2 maanden daar,
    ik hoop dat je onderhoud werkzaamheden aardig op gang komen en dat je er een beetje structuur in kan brengen, want iets uit elkaar halen wat nog niet kapot is dat zullen ze daar niet zo gauw doen, het moet het eerst begeven , ik hoop voor jouw dat je ze wijs kan maken dat onderhoud het leven van traktoren en landbouwmachines kan verlengen....

Jan Jaap we wensen je veel plezier en we kijken nu weer al uit naar je volgende bericht...
    hartelijke groeten van Ton en Sjaan t'sas Dirksland.

• 14 Juli 2014 - 07:34

Poul Aleman:

Heey jan Jaap,

Leuk je reisverslag te lezen. Het ga je goed.

Gr poul aleman