Gelukkig nieuw jaar!! - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan-Jaap Wijk - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuw jaar!! - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan-Jaap Wijk - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuw jaar!!

Door: Jan-Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jan-Jaap

13 September 2014 | Ethiopië, Debre Zeyit

Hallo allemaal,

Op het moment van schrijven is het 3-1-2007, afgelopen woendag heb ik dus voor de 2e keer dit jaar oud en nieuw gevierd. De Ethiopische kalender loopt hier zo`n 7 jaar achter op de onze. Met oud jaar waren met z`n allen uitgenodigd bij een Nederlandse farm aan de rand van Debre Zeit. Echt op z`n Hollands, Oliebollen met poedersuiker en ze hadden zelfs advocaat met slagroom niet verkeerd dus. Vuurwerk kennen ze hier niet, een van de wachten vond het schijnbaar nodig om even zijn geweer te testen en daar komen ook aardig klappen uit...Iedereen op de compound op Hidi is vrij, behalve enkele collega's van koeienstal en de kliniek. Melken van koeien en zorg verlenen gaat gewoon door. Op nieuwjaarsdag eten we gezamenlijk in de kliniek, we vertellen aan een medewerker van de kliniek hoe oud en nieuw er bij ons uit ziet met wat ongelukken en dat het de meest vervelende dag voor de dieren is. Die stopt bijna niet met lachen als ze te horen krijgt dat er zelfs voor honden oordoppen zijn. En dan te bedenken hoeveel geld Nederlanders uitgeven aan vuurwerk, ongelukken die hierdoor gebeuren, wat een wereld van verschil...

Het wordt weer wat drukker met de Nederlanders in Debre Zeit, de zomer vakantie zit er hier weer bijna op. De scholen beginnen aanstaande maandag weer. De meeste Nederlanders in en rond Debre Zeit zijn de afgelopen maand “op vakantie” naar Nederland geweest. Op de compound is het al rustiger met de buitenlanders, op dit moment zit ik samen met 2 vrijwilligers die in de kliniek werkzaam zijn op de compound. Afgelopen week hebben we de stagiair van Cowgrow uitgezwaaid. De familie van de Haar zijn met zijn allen in Nederland.

De afgelopen weken hebben we de training voor de chauffeur en operators verzorgd. Er zijn hier een 3 tal chauffeurs die met de auto en ambulance rijden en 7 tractor operators die op de verschillende farms werkzaam zijn. Allemaal hebben ze een driver license wat hier aangegeven wordt in 5 verschillende niveau`s, de operators hebben een operator license, het besturen van heftrucks en andere zware werktuigen. De training is onderverdeeld in, motoren, hydrauliek, elektronische componenten, chassis enz. Theorie geven we in de kantine met een beamer en na ieder onderwerp gaan we de werkplaats in om alles nog eens nader te bestuderen. Tevens leren we ze hoe ze om moeten gaan met het onderhoudsplan. Vanaf nu is iedere chauffeur verantwoordelijk voor zijn eigen auto of tractor. Ze moeten er zelf voor zorgen dat hun machines in orde zijn en dat onderhoud volgens het boekje wordt opgevolgd.

De theorie training begon beetje een stroef, zelf ben ik niet gewend om een dergelijke training te geven en zeker niet in het Engels. Enkele collega`s kunnen amper Engels zodat Tsegaye mijn verhaal vertaald in het Amhaars. Mijn collega`s van Hidi kunnen een aardig woordje Engels omdat er op de compound Engels wordt gesproken. Met collega`s van andere farms is het soms lastig communiceren meestal vertaald iemand het Engels in het Amhaars. Enkele collega's van Hidi kunnen al aardig wat woorden en zinnen Nederlands, al de Nederlanders hier hebben ze al heel wat geleerd maar ook een hoop rottigheid...

Ik had de operators qua kennis over motoren wat te hoog ingeschat. Bij de eerste theorie les heb ik al de componenten van een diesel motor behandeld. Tsegay onderbrak me tijdens de presentatie dat onze collega's er weinig van begrepen en dat het op deze manier niet ging werken. Dus zijn we begonnen met de basis, hoe een 4 slag motor werkt en zo stap voor stap verder gegaan met alle componenten van de motor. Bij de praktijklessen komt alles een beetje samen. Een mooie bijkomstigheid was dat een paar weken ervoor de ford in de garage gearriveerd was met koelwater problemen. Dat betekende dat de motor van de tractor moest worden gedemonteerd. Dit kwam mooi uit, dan kunnen onze collega's ons daar mooi bij helpen. Binnen een ochtendje ligt de motor ernaast en daarna bespreekt Tsegaye alle onderdelen. Aan het eind van de ochtend komt hij met het idee om de motor ook maar eens te laten draaien om zo uit te leggen hoe een diesel motor werk. Dat betekent motor ophangen in de werkplaats lift, jerrycan wordt als tank gebruikt, starten doen we met een oud stuk startkabel en met een schroevendraaier wordt een smeerolie gat dicht gemaakt omdat het anders dan wel een zootje wordt in de garage. Het kleppendeksel wordt verwijderd om zo te laten zien hoe de kleppen bediend worden. Na een aantal pogingen krijgen ze de motor aan de gang. Het draaien duurt niet zo lang er begint langzaam een aardig olie plas te ontstaan waarna de motor wordt gestopt.

Het doel van de training is om de operators te leren om preventief onderhoud te plegen, dus iets te inspecteren of uit elkaar te halen als het nog allemaal werkt. Tevens wordt hun geleerd om zoveel mogelijk storingen zelf op te kunnen lossen of te lokaliseren. Als ze er dan echt niet uit komen dan kunnen ze de monteur bellen. Een van de Landini tractoren hebben we gebruikt om te oefenen. Telkens gaan 2 operators even naar de andere werkplaats, ondertussen bouwen de anderen een storing in. Zo kunnen beide groepen wat leren hoe met storingen om te gaan. Een leuk gezicht hoe de ene groep aan het zoeken is naar de oorzaak en de anderen staan lachend toe te kijken. Het lachen vergaat hun wel als ze zelf aan de beurt zijn om een storing moeten oplossen.

Plannen is soms lastig in een land als Ethiopie, we zijn de training 3 dagen later pas begonnen omdat de groep nog niet compleet was, ook geen ramp kon ik nog aan de presentatie werken, die was nog niet helemaal compleet. Tijdens de training moesten mijn collega's nog 2x een auto uit de modder halen en dat is niet hier in Debre Zeit maar +/- 200 km verder op bij een andere farm. Dan ben je zo 3 man voor een dag of 3 kwijt, dus moeten we de volgende weken gebruiken om de gemiste stof weer in te halen. Al met al ben je zo dus een week extra kwijt aan de training.

Ondertussen doet de erosie aan de wegen rustig aan zijn werk, waardoor we op een ochtend een telefoontje kregen dat de bus zit weer eens vast zat vlak voor de heuvel. Daarom hebben we besloten om de weg maar weer eens op te knappen. Dit keer hebben we 3 vrachtauto red ash laten brengen. Red ash is gesteente wat men hier uit de bergen en heuvels haalt. De meeste wegen hier in de buurt zijn hiervan gemaakt. Omdat sommige stukken red ash nogal klein zijn (net als grind) is de weg helaas niet bestand tegen de grote hoeveelheid water wat van de berg naar beneden komt. Aan de weg kun je zien dat ie al heel wat water te verduren heeft gehad, het kleine grind is op sommige plaatsen helemaal weg gespoeld.

Afgelopen week hebben we een paar keer wilde gans gegeten. Een stukje wild zo door de weeks smaakt prima. Een gans kopen we hier aan de poort voor omgerekend een euro, de ganzen worden door de lokalen hier gevangen omdat ze het land kaal vreten. Jenber van de koeienstal slacht ze voor ons en `s avonds ligt ie in de pan. Afgelopen weken is de imker vanuit Hidi langs geweest om de bijenkorven te legen. Ze hebben hier een stuk of 10 korven waar ze ongeveer 10 kg honing uit halen. De bijen worden tevens gebruikt voor het bestuiven van verschillende soorten planten. Als de imker langs komt gaan we altijd even naar de oogst kijken, dan mogen we gelijk een stuk honing proeven. Een stuk honingraat kun je van de grotere stukken afbreken, de honing kun je eruit zuigen en de honingraat spuug je weer uit. Het is dan altijd weer lachen wie er ondertussen wordt gestoken.

De volgende weken moeten we nog wat tractoren en machines repareren, begin volgende week week nemen we de planning voor aankomende weken door want over een week of 6 zit JJ weer in het vliegtuig naar huis.

Groeten,

Jan-Jaap

• 13 September 2014 - 16:29

Groeten Van Je Ouders:

Hoi JanJaap, bedankt voor je mooie berichten en belevenissen. We hebben aan je gedacht hoor deze week. Nooit gedacht dat je 2maal nieuwjaar zou vieren, dat van 2014 en 2007; en dat in hetzelfde jaar... Hier alles oké, het is Monumentendag, dus hebben vanmiddag een demonstratie en dans gezien van oude Hollandse klederdrachten hier op de Markt in ons oude stadje. Samen met Tineke en Marry, die hier een dagje waren. Het is hier nog volop mooi weer, warm en zonnig. Dus we genieten er nog maar van.
    Ja nog een paar weken en dan zit het er op voor je. We wensen je nog een goede tijd toe en plezier bij de arbeid.
    Een hartelijke groet van je ouders

• 13 September 2014 - 19:18

Maroeska:

Hoi Jan-Jaap,

Gelukkig nieuwjaar! Bizar zeg dat het daar nog maar 2007 is.
    Een land waar het dus niet alleen qua ontwikkelingen achterloopt, maar heel de jaartelling loopt dus gewoon achter!
    Volgens mij kan je wel een boek vol schrijven over al je belevenissen daar. Je moet er echt voor gaan zitten om je berichten 'even' te lezen! Leuk om ze te weten wat je daar allemaal doen!
    6 weken nog maar, de tijd vliegt... ga er van genieten en hopelijk laat je daar een onuitwisbare indruk na en hebben ze nog lang profijt van al je werkzaamheden daar!!!

Groetjes, Maroeska

• 13 September 2014 - 21:53

Sjaan:

Hoi Jan-Jaap,
    Nou gelukkig nieuwjaar dan hè !!!
    Wat een verhaal weer , leuk om te lezen ..!!
    Ik denk dat het niet altijd makkelijk is om ze de discipline bij te brengen dat onderhoud echt noodzakelijk is, en dan in een taal die je niet spreekt ,maar je doet het toch maar , petje af hoor.
    En over een week of 6 kom je weer naar huis, dan zul je ook weer heel erg moeten wennen , aan het gevlieg en gehaast in dit kleine kikkerlandje.
    maar ook weer wel gezellig als je bij Oma om een bakkie komt op zondagmorgen, daar kijken we weer naar uit......

Jan-Jaap nog heel veel plezier , geniet er van en tot over een aantal weken...

Groetjes Ton en Sjaan.

• 15 September 2014 - 09:41

Tineke De Ronde:

Hi Jan Jaap,
    Leuk je verslag van het wel en wee weer te lezen! Ja, je doet een smak aan ervaring op zo en je loopt natuurlijk vooral tegen het kennis niveau verschil op. Je moet proberen hoger technisch onderwijs te geven aan mensen die amper of geen lagere school kennis hebben, denk ik. Een hele klus! Doet me denken aan toen ik een paar jaar geleden in China, met een Engelse/Chinese tolk naast me een presentatie voor patiënten over borstkanker in een ziekenhuis in Xiamen stond te geven. Maar de mensen zullen het zeker waarderen!!
    Veel plezier nog en die 6 weken zullen wel omvliegen, nog genoeg te doen, begrijp ik zo.
    Hartelijke groeten en tot later bericht weer!
    Sik Jauw en Tineke

• 15 September 2014 - 18:47

Marike Van Veen:

Hoi Jan-Jaap,
    Leuk om weer eea van je belevenissen te lezen! Je hebt zo altijd je bezigheden wel begrijpen we. Je zal haast nog tijd tekort komen!
    Ook nog gefeliciteerd met de geboorte van de jongste telg van de familie! We hebben haar vorige week bewonderd! Je zal wel via Skype gekeken hebben!
    Hier gaat alles zn gangetje. We hebben een heerlijke vakantie in Italie gehad en nu is het hier nog lekker nazomeren. De kids zitten inmiddels weer op school, komen weer een beetje in het gareel. Zaterdag hopen we heel de familie weer te ontmoeten op de familiedag! We zullen je natuurlijk wel missen! We wensen je nog een goede tijd daar en tot over een week of 6.
    Groetjes, GJ, Marike, Gerben, Marije en Jochem.

• 15 September 2014 - 19:53

Leander Van Seters:

Hoi Jan Jaap,
    zo vlug gelezen wel boeiend wat je daar doet. Op reis door Marokko heb k ook veel indrukken opgedaan.Het viel me wel op dat de bevolking met weinig geld en materialen, wel veel tijd over heeft en creatief is. Een groot verschil ook om zo vanuit de Sahara, tussen de luxe van de Canarische eilanden te komen. Hier help k nu met t onderhouden van een boot, waar we over een week of 2 mee willen gaan proefvaren, vaak wel lastig waarin te investeren. Elekrische apperatuur was vaak al snel beschadigd op m´n reizen, daarom zit k nu in een internetcafe, maar binnenkort s proberen je verslagen wat beter door te lezen. Afrika blijft trouwens toch trekken.
    Groeten,
    Leander