Nog 2 weken - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan-Jaap Wijk - WaarBenJij.nu Nog 2 weken - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan-Jaap Wijk - WaarBenJij.nu

Nog 2 weken

Door: Jan-Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jan-Jaap

08 Oktober 2014 | Ethiopië, Debre Zeyit

Hallo allemaal,

5,5 maand in Ethiopië zitten er alweer bijna op. Ik heb eigenlijk nog geen zin om hier weg te gaan, er is nog zoveel te doen hier en ik heb het prima naar mijn zin. In de tussentijd ben ik oom geworden, heb ik mijn kleine nichtje zien lopen via skype en heeft mijn oma een tijdje in het ziekenhuis gelegen. Dat laatste is niks als je zover van huis bent. Maar gelukkig is ze hersteld van de operatie en is ze nu weer thuis! Dat soort dingen mis je wel, ik zie er naar uit iedereen weer te zien en te spreken.

De regen is op zijn retour en het weer wordt steeds mooier. Het landschap is nu groen en een hoop boeren zijn druk bezig op het land. Het groen wordt afgewisseld met de vele bloemen die nu tot bloei komen een mooi gezicht als je hier van de compound naar de stad toe rijdt. De regen heeft wel langer aangehouden dan andere jaren, waardoor er wat werkzaamheden op het land zijn uitgesteld. Het is dan onmogelijk om met een tractor het land op te gaan, dan maar even geduld hebben... Op dit moment zijn mijn collega's druk aan het ploegen op het proefveld op Hidi en op de Filtino farm zo'n 10 km van de compound vandaan. Alle tractoren hebben een beurt gehad zodat ze er weer even tegen aan kunnen.

Toen de familie van de Haar in Nederland was zou ik bijspringen als er zich er een probleem zou voor doen. Voor ieder probleem is er wel weer een oplossing, maar voor dat die er is dat duurt nog wel eens hier.... Mijn collega's hier hebben de gewoonte om met al hun vragen bij de desbetreffende buitenlander om raad te vragen als de manager er niet is. Dat vergt een hoop tijd en geduld..... Daardoor schuiven je eigen werkzaamheden weer wat verder op. Een dagje shoppen in Addis is dan weer eens lekker even geen problemen die je hoeft op te lossen. Met een grote zak geld op stap (pinnen of een rekening schrijven kennen ze hier niet) een hoop spullen bij elkaar verzamelen, papieren afgeven, even wachten, een machinale werkplaats opzoeken om te kijken of ze onze beddenfrees kunnen repareren. Onderweg eten we een lokale lekkernij met natuurlijk injerra en achteraf een stevig bakje koffie. Maar goed aan de ander kant hebben we ouderwets veel lol, mijn collega's zijn bijna altijd vrolijk, `s ochtend uitgebreid elkaar begroeten en altijd even de tijd nemen voor een praatje. Saai is het hier niet, dan ben je de problemen van 2 dagen ervoor al weer bijna vergeten.

Het is al weer wat drukker op de compound met de buitenlanders, afgelopen maand is er een nieuwe vrijwilliger voor de kliniek bij gekomen en de collega van de Cowgrow gaat weer verder met het bouwen van de nieuwe koeienstal. De bouw heeft tijdelijk stil gelegen vanwege het regenseizoen.
Henk is ook weer over gekomen vanuit Nederland, hij reist een paar keer per jaar af naar Hidi om te komen helpen met de techniek, dat komt mooi uit we hebben nog het eea te doen. Zoals 2 beddenfrezen repareren, er komt een tractor vanuit Bahir Dar naar hier voor groot onderhoud en dan liggen er nog tal van klussen. De motor van de tractor moet volledig uit elkaar om de zuigerveren te vervangen, een aardig klusje. Onze todo lijst is maar voor een klein deel ingevuld, was ook wel veel en we wisten van te voren dat we niet alles af zouden krijgen. Maar dat er nog zoveel ligt wat nog moet gebeuren dat had ik dan ook niet verwacht... In het onderhoud kan er zomaar wat stuk gaan en dat moet dan weer zo spoedig mogelijk gerepareerd worden, dit gaat dan weer ten koste van andere werkzaamheden.

Het onderhoudsplan is bijna gereed, in de tussentijd heb ik nog het eea aangepast, waar we tijdens het inspecteren van de machines tegen aan liepen. Eind van de week hoop ik alle protocollen gereed te maken waarna ze gebruikt kunnen gaan worden. De monteur en de magazijn man krijgen een bureau waar ze hun administratie kunnen bijhouden, dan beginnen we met een frisse start. Om te controleren of het preventief onderhoud echt gaat werken kunnen we niet beoordelen in de resterende 2 weken, das wel jammer dan moet iemand anders het controleren of alles wordt bijgehouden.

Eind volgende week gaan we nog een paar dagen weg, waarheen moeten we nog even bekijken. Er hier een hoop moois te zien er zijn hier tal van nationale parken die je kan bezoeken. Hier rond de compound hebben zie je niet veel wilde dieren. Als we `s avonds vanuit Debre Zeit naar de compound toe rijden zie je nog wel eens hyena`s en vossen. Toen ik hier net was in mei kwamen we nog grote groepen kamelen tegen. De hyena`s hoor je `s nachts wel eens huilen, zelfs hebben we ze wel eens dicht bij de compound voorbij horen komen. Op zich is dit wel een mooie tijd om te reizen zo na het regen seizoen, alles staat in de bloei, alleen hoop ik wel dat het meeste regen over is. Op de Doba farm hebben ze al een paar dagen niet op de farm kunnen komen omdat het zoveel geregend heeft. We gaan het zien!

Nou, dat was ie wel weer! Tot over een paar weken!

Groeten,

Jan-Jaap

• 08 Oktober 2014 - 21:22

Gerco:

Hey zwager,

Heerlijk om je verhaal weer te lezen.
    Als je terug bent moeten we geen avondje houden maar zeker een weekje regelen om al je ervaringen te horen.
    Misschien is rond oud en nieuw in Oostenrijk een mooie plaats hiervoor. -)
    Veel plezier en succes met afronden en het loslaten van wat je met zoveel positieve energie bent begonnen.

Groet uit oldvillage van je zwager en zus

• 08 Oktober 2014 - 21:29

Jeanet :

Hey Broer,

Wat heerlijk om je enthousiaste verhaal te lezen. En wat fijn om te lezen, dat je het zo naar je zin hebt. Wij zien er ook naar uit om jou weer in real life te zien ipv. het skypen/mailen!!
    Ik ben erg benieuwd naar al je verhalen en foto's.

Alvast een goede reis gewenst voor jullie sightseeing Ethiopia! Veel plezier.

Tot in Brussel!

Groet, Jeanet

• 08 Oktober 2014 - 22:35

Adamo En Marieke:

Tjonge wat vliegt de tijd!! Geweldig dat je het zo naar je zin hebt. Je kunt altijd bijboeken of gewoon weer een x terug gaan! Geniet van je laatste weekjes en thuis komen is ook leuk hoor ;-)
    Alvast een goede reis terug.
    Groetjes Adamo en Marieke

• 08 Oktober 2014 - 22:51

Je Ouders:

Hoi JJ, met plezier je verslag gelezen en weer bedankt, boy. Ja je bent aan het aftellen, hoop dat je deze dagen nog het nodige kan afronden, voordat je vertrekt naar NL.
    Wij kijken er naar uit hoor, om je hier weer in ons midden te hebben. We wensen je nog fijne en mooie dagen toe, als je nog een uitstapje gaat maken, we zien staks je foto's wel...
    We wensen je een behouden thuisreis en tot in Brussel....
    Groetjes van je ouders.

• 09 Oktober 2014 - 00:44

Tineke De Ronde:

Hi JJ,
    Leuk je bericht weer even te kunnen lezen! Ik kan me voorstellen, als je ziet dat er nog zoveel te doen is, dat het moeilijk is om afscheid te nemen!
    Als je het naar je zin hebt, dan vliegt de tijd voorbij. En zoveel indrukken die je opdoet.
    Leuk dat er nog wel tijd is voor een uitstapje, ga daar dan zeker ter afsluiting maar van genieten.
    En het thuiskomen is ook heerlijk, vele warme armen zullen je weer insluiten!
    Heel veel plezier nog de laatste 2 weken en een goede behouden thuiskomst!
    De verhalen zullen zeker niet in 1 avondje verteld zijn!
    En je foto's zullen een blijvende herinnering zijn aan deze mooie episode van je leven.
    Hartelijke groeten van je aunty 10 vanuit Malaysia

• 09 Oktober 2014 - 14:59

Marike Van Veen:

Hoi JanJaap,
    Dan ws. alweer je laatste berichtje vanuit Ethiopie! De tijd vliegt en dan is er weer veel gebeurt in de tijd dat je daar was! Ik kan me voostellen dat je er ook weer naar uitziet om iedereen weer te zien, zeker de jongste telg van de familie!
    We lezen wel dat je je geen moment verveelt hebt en zeker ook heel nuttig bezig bent geweest. en ja, dan is er helaas altijd nog veel meer om te doen, maar kijk maar terug met voldoening op alles wat je gedaan hebt en wat je hebt opgedaan: een heleboel indrukken van een heel andere wereld! Daar hopen we nog wel eea van te horen en te zien als je weer hier bent!
    We hebben een hele gezellige familiedag gehad, iedereen had het weer prima naar zijn zin en er is weer heel wat bijgekletst. Heb je al foto's ervan gezien?
    Hier genieten we nog wat na van de laatste mooie herfstdagen, het is nog steeds aangenaam weer. De kids hebben bijna alweer herfstvakantie en die is ook weer al aardig volgepland met werken bij de jumbo voor Gerben en paardrijden voor Gerben en Marije.
    we wensen je nog een fijne tijd, ook als je nog een uitstapje gaat maken en hopen je in goede gezondheid weer te ontmoeten in Goedereede.
    Groetjes, Marike en de rest van de fam.

• 16 Oktober 2014 - 15:27

Sjaan:

Hoi Jan-Jaap,
    Leuk om je bericht weer te lezen, ja joh dan zit het er bijna op, nu ik dit zit te schrijven is het nog maar een weekje ,
    We hopen dat je met veel voldoening kunt terug kijken op een leuke en leerzame tijd...
    En dat je nu de laatste weken nog wat van het land hebt mogen zien , want dat is toch ook wel interessant ...

We hopen dat je weer veilig aan zult komen in Nederland ...

En zien je vast binnenkort weer bij Oma aan de koffie. (wat zal die blij zijn je te zien)

Hartelijke groeten : Ton en Sjaan.

• 02 November 2014 - 21:39

Martin:

Hoi Janjaap,

Ik weet niet of je thuis bent of nog in Debre Zeyit.
    Ik heb nu zo,n uur terug deze link terug gevonden in mijn ouwe meels, geen excuus maar waarheid.

Trots is denk ik wat jij voelt als je zo,n reis hebt ondernomen, zeker als je kijkt hoe het er daar aan toe gaat.
    En dan wij bij sulzer klagen als het niet loopt als we willen (vooral ik de klager heej)

Maar goed naar jouw terug, echt waar ik heb alle berichten gelezen en jouw verslagen en wat ik dan daar van denk is SCHITTEREND , TROTS OP JEZELF , DANKBAAR OM HET TE HEBBEN EN MOGEN DOEN.

Dit is iets Janjaap wat je hele even bij je zal blijven en een leerstoel is voor de toekomst.

Even over het collega gevoel : Ik blijf het jammer vinden dat je weg bent gegaan maar begrijpen doe ik het ook.

Heel veel succes in wat je verder gaat ondernemen en wiet weet horen of zien we elkaar ergens

Groeten Martin